Vakleerkrachten en eigen methode
We vinden het belangrijk dat er naast de leergebieden rekenen, taal en spelling ook aandacht is voor de brede talentontwikkeling van kinderen. We hebben eigen methodes ontwikkeld waarbij de manier werken ervoor zorgt dat onze leerlingen uitgedaagd worden, eigen keuzes durven maken, meer doorzettingsvermogen krijgen en creatief eren denken. Door verschillende werkvormen aan te bieden gaan leerlingen individueel, in tweetallen en in groepsverband aan de slag, waardoor ze ook goed leren samenwerken.
Deze manier van werken komt terug in onder andere BEELD-ig, onze eigen methode voor het vak handvaardigheid, tekenen en techniek, waar de kinderen elke week hun creativiteit in kwijt kunnen. Daarnaast werken we bij De Maten met eigen vakleerkrachten voor spel & bewegingsonderwijs en muziek.
Gym
Bij De Maten staat plezier in bewegen centraal.
Onze leerlingen krijgen twee keer per week gymles van onze vakleerkracht Thijs. Tijdens deze lessen doen de kinderen allerlei uitdagende en speelse activiteiten, soms met de hele klas, soms in kleine groepen. Zo ontdekken ze op een natuurlijke en plezierige manier allerlei sporten en bewegingsvormen.
Het doel van de gymlessen is dat ieder kind met plezier beweegt en succeservaringen opdoet. Binnen het brede aanbod is er altijd wel iets waarin een leerling kan uitblinken of groeien. We werken samen met de stichting BoesCoolFit, zodat leerlingen kennismaken met de vele sportmogelijkheden in hun eigen omgeving. Zo leggen we samen de basis voor een leven lang sporten.
Daarnaast verzorgt Thijs na schooltijd extra gymlessen voor kinderen die baat hebben wat extra begeleiding.
Muziek
Elke week krijgen onze leerlingen een half uur muziek op school van onze vakleerkracht Florien. De muzieklessen in de speelzaal zijn vooral speels en uitdagend. De beleving van muziek staat voorop. Bijna elke les is de gitaar het begeleidingsinstrument. Daarnaast staan in de speelzaal 15 Afrikaanse trommen (djembés) en een heleboel ander klein slagwerk (ritmestokken, schudeieren, castagnetten, trommen, beatrings, triangels, maracas), zodat de leerlingen zelf ook veel en vaak muziek maken.
Bij de groepen 1 en 2 begint de les bijna altijd met bewegen op muziek. De aandacht ligt vooral bij plezier beleven en doen. De lessen sluiten aan bij de thema’s in de groep, de seizoenen en de feestdagen. In de groepen 3 en 4 bewegen en dansen de kinderen nog veel. Daarnaast wordt er veel klassikaal muziek gemaakt. De liedjes worden langer en ze leren spelenderwijs allerlei muziektermen (intro, tempo, maat, ritme, couplet, refrein).
Naast het ontwikkelen van deze vaardigheden, leren kinderen vanaf groep 5 en 6 over muziek als onderdeel van onze en andere culturen. Overal om ons heen klinkt muziek. Door muziekonderwijs maken de kinderen kennis met de rol en plaats van muziek in de wereld om hen heen. Ze leren verschillende stijlen en genres kennen en muziek uit andere tijden en van andere culturen. Ze leren wat muziek voor mensen kan betekenen en ontdekken wat het voor henzelf betekent. Het specifieke van de kunstdiscipline muziek is dat je muziek alleen kunt hóren - en niet zien. Hierdoor doet muziekonderwijs een groot beroep op het concentratie- en luisterend vermogen van kinderen. Ook beleven de kinderen veel plezier aan het samen maken van muziek.
In groep 7 en 8 maken de leerlingen nog steeds muziek in groepsverband wat kan zorgen voor het bevorderen van samenwerking, het luisteren naar elkaar en andere sociale vaardigheden.
Het kan bijdragen aan een positief klassenklimaat en verhoogt het zelfvertrouwen en schoolplezier.
Kinderen leren hun gevoelens en ervaringen te uiten met muziek.
BEELD-ig
Onze methode BEELD-IG bevat teken-, handvaardigheid en technieklessen voor de groepen 3 tot en met 8. Met een flexibel werklokaal hebben we alle materialen altijd voor handen. De lessen voor de groepen 3 t/m 8 zijn gebundeld en alle groepen krijgen regelmatig les met dezelfde materialen, zodat deze kunnen blijven staan. Dit maakt het mogelijk dat we bij De Maten met een doorgaande leerlijn kunnen werken met veel variatie op het gebied van materialen, technieken en werkvormen. Het proces vinden we bij De Maten veel belangrijker dan het resultaat. Wij willen dat de leerlingen verschillende materialen en technieken leren kennen. Dat zij zich ontwikkelen en zich vrij voelen om te maken wat zij zelf willen maken.